Vad är det bästa med att jobba i en teknikbutik?
Det bästa är att hjälpa dem som tycker att de inte kan någonting om teknik. En del kunder kommer in och säger att de har en dum fråga, men det finns inga dumma frågor. Teknik är inte enkelt och man behöver nog vara intresserad av det för att ha koll. En gång sålde jag två telefoner till ett äldre par och hjälpte dem att föra över allt från sina gamla mobiler till de nya. Det tog lite längre tid så jag gav dem ett par stolar att sitta på och bjöd på kaffe. Dagen efter kom de tillbaka med fika till mig som tack och berättade att de var väldigt nöjda. Det är det som allt går ut på. Jag sover bättre på nätterna när jag har fått hjälpa människor i butiken.
Vilken teknikpryl är din favorit?
Mobiltelefonen, såklart! Jag minns före smartphonens tid, då sprang jag alltid hem till min stationära dator för att googla på saker. När jag väl skaffade en iPhone 3G kände jag, wow – kan man göra så här? I telefonen har du allt. Jag kan kolla på serier, fotbollsmatcher, söka efter saker, läsa nyheter, ta bilder, betala i butiker, allt möjligt. Med en telefon är jag heller aldrig ensam och kan hålla kontakten med min familj som inte bor i samma stad, som jag ringer till ofta. Mobiltelefonen blir som en bästa kompis. Därför är den min favoritpryl.
Vad hjälper du oftast kunder med?
Oftast är det problem med telefoner. Antingen olika typer av reparationer eller att en kund behöver hjälp med att sätta på ett skärmskydd på rätt sätt. Genom åren har jag nog satt på skärmskydd på flera tusen telefoner. Det är säkert åtta om dagen och jag har jobbat med teknik sen jag var 19. Med tiden har jag blivit riktigt bra på det!